Den mäktiga Thor #8
Författare: Jason Aaron
Konstnär: Russell Dauterman
Färger: Matthew Wilson
Brev: Joe Sabino
Utgivare: Marvel

Efter en ingripande två utgivande historia som involverar Loki som berättar en gammal folklore -berättelse, ger författaren Jason Aaron uppmärksamheten till Jane Foster, alias Thor i början av en helt ny berättelse, “Lords of Midgard”.
Du kan bli besviken över att ta reda på att serien har avvikit bort från det engagerande McAliketh/War of the Realms -konflikten till förmån för att utforska det sjukliga Jane Foster Earth Life. Men det borde inte distrahera från vad som är en effektivt skriven komiker som starkt sätter upp en ny och intressant berättelse.

Så vad är Scoop, Dario Agger och hans andra Marvel Billionaire Super-Villains genomför ett möte om företagens spionage och torvkrig. Jason Aaron utmärker sig i dialog och det är inget undantag här. Han fastställer uppsättningen av dessa karismatiska skurkförhållanden snabbt och övergår till att bygga spänningar mellan Agger och den andra procenten av de ena procenten. Det som inte är av den här affären implicerar starkt Jane Fosters nästa utmaning som God of Thunder.

En annan scen som visar Aarons talang för dialog är när Jane får lite oönskad uppmärksamhet. Två S.H.I.E.L.D. Agenter metod henne och drar henne in för att ifrågasätta hennes kunskap om identiteten på den nya Thor, med tanke på hennes nära relation till Odin Son. Det som utförs här är en humoristisk scen av quips och banter. Hur dessa två S.H.I.E.L.D. Agenter arbetar med varandra i sina försök att skrämma och hota Jane är bortom underhållande. Det är också fantastiskt att se Jane lätt avfärda deras mobbning och helt enkelt skratta av det, det har gjort allt mycket mer behagligt att se agenterna reaktion och förvirring. Det är uppenbart att Aaron älskar den här karaktären och det är i hans skrivande för henne som kommer att dra in din investering.

Vid första anblicken kan man försumma denna fråga som inget mycket mer än fyllmedel. Men de kommer att misstas eftersom det finns en hel del vital plotrörelse såväl som uppvisningar av Jane’s utveckling och tillväxt av förtroende. Det finns också en hel del välplacerade komos i detta väl tempo manus som utan tvekan kommer att spela stora element i framtiden.

Så mycket som Jason Aaron har dödat det för att skriva den asgardiska guden/gudinnan av Thunder eftersom 2012, Russell Dautermans arbete med den här serien får inte förbises. Dauterman har redan skapat en av de mest visuellt spektakulära serierna idag och visar inga tecken på att kämpa från att växla från den höga fantasin om Alfheim tillbaka till Midgards vardagliga. Förhörsrummet ligger i nära håll som skapar en obehaglig känsla för Jane, medan företagets skurkar har en stor känsla av atmosfär. Dautermans linjearbete lyser också när vi skildrar vår sjuka huvudperson och fångar problemet hon är i bara genom ett enda visuellt. Färger av Matthew Wilson bör inte ignoreras varken eftersom det finns några fascinerande paletter här. Speciellt öppningssidorna när vi ser de fantastiska elementen i Thor Mythos som visas. Till exempel Rainbow Bridge som Jane använder för att resa fram och tillbaka från Asgard och Midgard.

Slutbedömning

Ibland är de mest tillfredsställande berättelserna de du inte ser att komma. Jag gick in i den mäktiga Thor #8 och förväntade mig mycket mer av den höga fantasin, kriget i riket -konfrontationen som utfördes så briljant i den första berättelsen i denna serie. Istället har det kreativa teamet valt att få Jane Foster att checka in och fokusera på sina problem på jordens vardagliga värld. Den här nya berättelsen är på en stark start tack vare en fantastisk balans mellan uppsättningar och karaktärstunder. Det ökar också kvaliteten på denna komiker att konstteamet levererar några härliga bilder och levererar de fantastiska elementen i små doser. Så att de verkligen kan stå isär och poppa från panelerna.

Poäng: 4,5 av 5

Läs den ursprungliga recensionen här:

Dela detta:
Dela med sig

Reddit
Twitter

Linkedin
Tumblr

Telegram
Pinterest

Facebook
Ficka

Whatsapp

Så här:
Som att ladda …

Relaterad

Comixalaxy Reviews: Old Man Logan #9eric Bradach’s The Comixalaxy Old Man Logan #9 Writer: Jeff Lemire Artist: Andrea Sorrentino Colorist: Marcelo Maiolo Letters: Cory Petit Publisher: Marvel Release Date: 07/27/2016 Writer Jeff Lemire’s Old Man Logan är utan tvekan The Stronges …
30 juli 2016in “Comics”

ComicList Previews: The Avengers #56Jane Foster tar rampljuset! Hon har en gång berömt Mjolnir som Thor, gudinnan av Thunder. Idag bevakar hon de levande och de döda världarna som den bevingade Valkyrie. Nu, de två versionerna av samma mäktiga hjälte på något sätt befinner sig ansikte mot ansikte, i ett desperat bud att rädda …
28 maj 2022in “Comiclist”

ComicList: Marvel Comics Nya utgåvor för 07/06/2022ComicList: Marvel Comics New Releases för onsdagen den 6 juli 2022 av Charles LePage. otrolignull